Cowboy, de Belgische start-up die elektrische fietsen produceert, haalt 10 miljoen euro op in Serie A-kapitaalronde

Cowboy haalt 10 miljoen euro op voor uitbreiding naar Europese markten.

! ONDER EMBARGO TOT MAANDAG 22 OKTOBER 2018, 20u (CEST)

Brussel, 18 oktober 2018 - Cowboy, de Belgische producent van innovatieve elektrische fietsen, heeft 10 miljoen euro opgehaald in hun Series A-kapitaalronde. De ronde werd geleid door Tiger Global Management en kwam tot stand samen met Index Ventures en Hardware Club. Met deze investering zal Cowboy haar activiteiten kunnen uitbreiden en lanceren in nieuwe Europese markten zoals Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.

• Cowboy heeft als missie om stedelijke mobiliteit te verbeteren in Europa
  • De start-up haalt 10 miljoen euro op voor de uitbreiding van zijn activiteiten
  • De kapitaalronde werd geleid door Tiger Global, samen met Index Ventures en Hardware Club

Cowboy werd opgericht in januari 2017 door 3 jonge maar ervaren ondernemers. Hun missie is om verplaatsingen met elektrische fietsen leuker en slimmer te maken en zo de stedelijke mobiliteit te verbeteren. Dit doen ze door een strakke, lichte en gebruiksvriendelijke elektrische fiets te produceren. Cowboy’s minimalistische, intuïtieve design won een prijs ​ op de prestigieuze EuroBike conferentie in 2017. Daar werd de fiets gelauwerd voor zijn ‘cool design’, licht gewicht en de prijs/kwaliteit. Het bedrijf lanceerde de fiets in april 2018 in België. Na slechts 4 maanden behaalde ze een omzet van 1 miljoen euro. Onlangs werd ook de kaap van 1000 verkochte fietsen overschreden.

“10 miljoen ophalen is vrij uitzonderlijk voor een Serie A-kapitaalronde in België. De vraag naar onze elektrische fietsen stijgt wat bewijst dat we een goed alternatief aanbieden voor de klassieke elektrische fietsen,” legt Adrien Roose, Oprichter en CEO van Cowboy, uit. “Met deze investering willen we ons team uitbreiden met 50 nieuwe werknemers, meer inzetten op onderzoek en ontwikkeling, en uitbreiden naar andere Europese steden.”

Cowboy werd opgericht in Brussel door Adrien Roose, Karim Slaoui (co-founders en respectievelijk CEO en COO van Take Eat Easy) en Tanguy Goretti (co-founder en CTO van ridesharing en carpool start-up Djump).

Elektrische vervoersmiddelen, van skateboards tot scooters, kennen wereldwijd een enorme stijging. De markt van elektrische fietsen groeit ook enorm snel. In België is 45% van alle verkochte fietsen elektrisch, en de vraag stijgt jaarlijks met 30%. Alleen al in Europa ​ worden jaarlijks 21 miljoen elektrische fietsen verkocht.

"Met een hoogwaardig ​ ontwerp, concept en technologie heeft Cowboy de consumentenervaring van elektrische fietsen omgetoverd tot super makkelijk, praktisch en stijlvol. We kijken ernaar uit om het team te ondersteunen bij de verspreiding van hun visie op stedelijk woon-werkverkeer doorheen Europa ", aldus Lee Fixel, partner bij Tiger Global Management.

Bijkomende investeerders zijn onder meer Oscar Salazar (Uber), Thibaud Elziere (eFounders), Bertrand Jelensperger (LaFourchette), Harold Mechelynck (Ogone), Frederic Potter (Netatmo) en Francis Nappez (BlaBlaCar).

Productspecificaties

• Het intuitieve motorondersteuning heeft ingebouwde sensoren die de snelheid en koppel meet. Deze technologie past zich intuïtief aan aan de rijstijl van de bestuurder. De motor geeft zelf extra vermogen op belangrijke momenten: wanneer u begint te trappen, te versnellen of op een helling.
  • Met een volle batterij kunnen pendelaars een afstand van zo’n 50 km fietsen. Opladen duurt slecht 2,5 uur. De batterij is onzichtbaar geïntegreerd in het frame onder het zadel en is eenvoudig te verwijderen.
  • Naast ontwerp en efficiëntie is veiligheid de hoogste prioriteit van Cowboy. De elektrische fiets heeft geïntegreerde voor-en achterlichten en een ingebouwd remlicht dat oplicht wanneer de hydraulische schijfremmen worden gebruikt.
  • De fiets en de batterij wegen samen slechts 16 kg, wat het een van de lichtste elektrische fietsen op de markt maakt.
  • Je smartphone werkt als live dashboard, met navigatie, GPS-tracking en rijstatistieken. Hiermee verandert de app je rit in een meer geïntegreerde, fijne ervaring.
  • Upgrades, zoals het verbeteren van de levensduur van de batterij en het verbeteren van het rijgevoel, alsook nieuwe functies, zoals crashdetectie en diefstaldetectie, zullen in de toekomst ‘over-the-air’ worden bijgewerkt.

​ ​ - Einde persbericht -

Over Cowboy

Cowboy is een Belgische start-up dat een innovatieve elektrische fiets heeft ontwikkeld voor de moderne pendelaar. De ambitie van Cowboy is het verbeteren van de mobiliteit in de stad en het veilig, efficiënt en aangenaam besturen van de fiets. Cowboy werd in 2017 opgericht door Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti en is gevestigd in Brussel, België.

​ ​ - Noot voor de redactie -

Voor informatie, interviews, beeldmateriaal of andere verzoeken kunt u contact opnemen met: Margaux Van der Velde, +32 (0)473 41 86 39, margaux@growth-inc.be of Davy Dirix, +32 (0)477 31 62 15, davy@growth-inc.be

Over Cowboy

Cowboy is een Belgisch bedrijf dat een innovatieve elektrische fiets heeft ontwikkeld voor de moderne pendelaar. De ambitie van Cowboy is het verbeteren van de mobiliteit in de stad en het veilig, efficiënt en aangenaam besturen van de fiets. Cowboy werd in 2017 opgericht door Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti en is gevestigd in Brussel, België.

Met de steun van Innoviris Brussels.

Cowboy SA Rue de la Régence 67 1000 Brussel Belgium

nl.cowboy.com